WYSZUKIWARKA
|
|
Zobacz również: |
GŁÓWNE MENU
|
Wiadomości:
Informacje:
Programy edukacyjne
Plan lekcji:
Nasze galerie: [ ]
|
O stronie:
|
Podziękowania dla firmy
za udostępnienie serwera
|
|
Szkolny Progam Profolaktyki
Do użytku wewnętrznego
Gostynin - 2010
1. Wstęp
Program profilaktyczny realizuje cele związane z wszechstronnym rozwojem osobowości ucznia. Zadaniem programu jest wspomaganie pracy wychowawczej szkoły w zakresie profilaktyki i zapobieganie uzależnieniom. Jest on adresowany do uczniów, rodziców i nauczycieli GCE i przeznaczony do realizacji w ramach lekcji wychowawczych, zajęć edukacyjnych, zajęć pozalekcyjnych i spotkań z rodzicami.
2. Cele programu
Cel główny: Promowanie zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe.
1. Wyrobienie nawyku troski i poszanowania zdrowia własnego i innych. Uświadomienie i poszerzenie wiedzy uczniów o szkodliwości zażywania środków psychoaktywnych (narkotyków, dopalaczy i innych), spożywania alkoholu i palenia papierosów oraz o ich negatywnym wpływie na organizm człowieka.
2. Przeciwdziałanie i redukowanie przemocy w szkole i poza nią dla uzyskania przyjaznych więzi w relacjach międzyludzkich. Przeciwdziałanie i redukowanie przejawów wandalizmu i nieposzanowania mienia. Przeciwdziałanie zjawisku wagarowania.
3. Sposoby osiągania celów programu
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych mających na celu wyrobienie odpowiednich, pożądanych postaw wobec zjawisk uzależnienia, wandalizmu i przemocy.
2. Aktualizowanie i poszerzanie wiedzy nauczycieli z zakresu profilaktyki ochrony zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
3. Podejmowanie środków zaradczych mających na celu zredukowanie negatywnych skutków, wynikających z zagrożenia młodzieży przemocą w szkole, domu, środowisku lokalnym, dotyczących również przejawów wandalizmu oraz uzależnień.
4. Podjęcie szeroko rozumianej współpracy z rodzicami.
5. Współpraca z poradnią psychologiczno pedagogiczną, policją, sądem.
6. Pedagogizacja rodziców.
7. Niezwłoczne reagowanie wszystkich pracowników szkoły, rodziców, uczniów na jakiekolwiek przejawy przemocy, wandalizmu, wagarowania oraz pojawiające się zagrożenia uzależnieniami.
8. Systematyczne kontrolowanie absencji uczniów na zajęciach i bieżące informowanie rodziców.
9. Dokonywanie systematycznej oceny efektów podejmowanych działań profilaktycznych.
4. Plan działań profilaktycznych
L.p. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
1. |
Propagowanie zdrowego stylu żyia |
- Prowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach
- Zorganizowanie spotkań z pielęgniarką szkolną lub lekarzem
- Zajęcia integracyjne, zajęcia pozalekcyjne, wycieczki
- Promowanie różnych dyscyplin sportowych
- Koła zainteresowań
- Zapewnienie możliwości alternatywnych form spędzania czasu wolnego
- Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze
|
Wychowawcy klas
Pielęgniarka szkolna lub lekarz
Pedagog szkolny
Wychowawca świetlicy szkolnej
Nauczyciele wychowania fizycznego
Przedstawiciele policji
|
Cały rok
|
2. |
Zapobieganie palenia tytoniu przez młodzież
|
- Ankieta diagnozująca problem palenia papierosów
- Realizacja programu antynikotynowego
- Filmy edukacyjne
- Omawianie artykułów z prasy o tematyce nikotynowej na godzinach wychowawczych
- Pogadanki na godzinach wychowawczych zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
|
Pedagog szkolny
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
|
Wg planu
|
3. |
Zapobieganie używania alkoholu przez młodzież |
- Ankieta diagnozująca problem picia alkoholu przez młodzież GCE
- Realizacja tematyki antyalkoholowej na godzinach wychowawczych zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
- Zajęcia z asertywności
- Filmy edukacyjne
- Wdrażanie procedur postępowania z uczniami zażywającymi alkohol
|
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
Policja
|
Cały rok |
4 |
Zapobieganie używania środków psychoaktywnych (narkotyków, dopalaczy i innych) przez młodzież |
- Ankieta diagnozująca problem zażywania środków psychoaktywnych (narkotyków, dopalaczy i innych) przez młodzież GCE
- Filmy edukacyjne
- Zapoznanie rodziców z zagrożeniami wynikającymi z zażywania środków psychoaktywnych (narkotyków, dopalaczy i innych) przez młodzież
- Wdrażanie procedur postępowania z uczniami zażywającymi środki psychoaktywne
- Pogadanki na lekcjach wychowawczych zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
|
Pedagog szkolny
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Zaproszeni goście
|
Cały rok |
5. |
Szkolenie się nauczycieli w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych |
- Kursy
- Szkolenia
- Konferencje
- Warsztaty
- Konsultacje metodyczne
|
Nauczyciele |
Wg potrzeb |
6. |
Poznanie systemu rodzinnego i środowiska, w którym uczeń przebywa |
- Wizyty wychowawców klas w domach patologicznych oraz niewydolnych wychowawczo celem rozpoznania sytuacji i podjęcia właściwych działań
- Sporządzenie listy uczniów wymagających pomocy
- Rozmowy z uczniami
- Rozmowy z rodzicami
- Wywiady środowiskowe
- Współpraca z OPS
|
Pedagog szkolny
Wychowawcy klas
|
Na bieżąco |
7. |
Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich |
- Zajęcia integrujące w klasie
- Wycieczki
- Imprezy klasowe
- Organizowanie zajęć pozalekcyjnych w szkole
- Organizowanie rozrywek sportowych na terenie szkoły
|
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Nauczyciele wychowania fizycznego
|
Zgodnie z planem wychowawczym i programem imprez szkolnych |
8. |
Zapoznanie uczniów z zasadami dobrego zachowania i kulturalnego odnoszenia się do siebie oraz eliminowanie wulgaryzmów |
- Ustalenie zasad zachowania ucznia
- Zajęcia edukacyjno informacyjne w ramach godzin wychowawczych
- Spotkania z przedstawicielami policji
|
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
Specjalista do spraw nieletnich i patologii
|
Wg planu |
9. |
Dbałość o wysoką frekwencję i dyscyplinę |
- Zapoznanie uczniów z regulaminem oceniania zachowania i karami za wagarowanie
- Objęcie pomocą uczniów mających trudności w nauce
- Sprawdzanie nieobecności na każdej lekcji
- Rozliczenie opuszczonych godzin lekcyjnych
- Systematyczne comiesięczne podliczanie frekwencji przez wychowawców klas wszystkim uczniom i wyciąganie konsekwencji z nieuczęszczania na zajęcia szkolne
- Oficjalne nagradzanie tych uczniów, którzy nie opuszczają zajęć szkolnych
- Prowadzenie ciekawych lekcji metodami aktywizującymi
- Spotkania informacyjne z rodzicami
|
Wszyscy nauczyciele |
Wrzesień
Cały rok
Zgodnie z planem wywiadówek oraz wg potrzeb
|
10. |
Redukowanie zjawisk przemocy i wandalizmu |
- Szybkie reagowanie i wyciąganie konsekwencji w przypadku aktu przemocy lub wandalizmu powiadomienie rodziców, policji, kuratorów sądowych, itp.
- Pogadanki, spotkania z profesjonalistami, mające na celu stworzenie motywacji do zmiany zachowań przez uświadomienie uczniom, że można wpływać na emocje
- Rozmowy indywidualne ucznia z wychowawcą klasy, z pedagogiem szkolnym, z dyrektorem szkoły
- Egzekwowanie od ucznia i jego rodziców naprawy uszkodzonego mienia
- Przestrzeganie kryteriów oceny z zachowania
- Organizowanie czasu wolnego dla młodzieży
- Stworzenie systemu interwencji wobec sprawców przemocy
|
Wychowawcy klas
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
Dyrekcja
|
Wg potrzeb |
11. |
Poszanowanie i tolerancja dla odmienności kultur zachowań i różnic między ludźmi |
- Angażowanie niepełnosprawnych kolegów w życie szkoły
- Pogadanki
- Filmy edukacyjne
|
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
|
Wg potrzeb |
12. |
Współpraca z rodzicami |
- Zapoznanie rodziców z: WSO, zasadami oceniania zachowania, programem profilaktycznym szkoły, programem wychowawczym szkoły, statutem szkoły, rządowym programem poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach Zero tolerancji dla przemocy w szkole
- Informowanie o dostępnych formach pomocy
- Wymiana informacji
- Wspólne organizowanie imprez szkolnych
- Pedagogizacja rodziców
- Zaangażowanie rodziców w poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań i środków zaradczych
|
Wychowawcy klas
Pedagog szkolny
Specjaliści
|
Wrzesień/
październik
Cały rok
|
13. |
Współdziałanie wszystkich pracowników szkoły i rodziców w zakresie wychowania, profilaktyki i interwencji |
- Spotkania z przedstawicielami Rady Rodziców
- Indywidualne konsultacje
- Wzajemna wymiana informacji
|
Dyrektor szkoły
Wychowawcy klas
Pedagog szkolny
|
Wg potrzeb |
14. |
Utworzenie grupy wsparcia dla uczniów nie radzących sobie w trudnych sytuacjach życiowych
Pomoc młodzieży nadpobudliwej, mającej kłopoty w nauce i zachowaniu
|
- Zajęcia socjoterapeutyczne z młodzieżą mające na celu zdobycie umiejętności współdziałania w grupie, radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Wspieranie rodziców w nawiązywaniu kontaktu z poradniami specjalistycznymi
|
Wychowawcy klas
Pedagog szkolny
|
Wg potrzeb |
W wyniku realizacji zadań wynikających z założonych w Programie Profilaktycznym celów uczniowie mają posiąść zdolność samodzielnego dokonywania wyboru zachowań dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych ludzi.
Literatura:
M. Łakomski, Dlaczego integralny program profilaktyczny w szkole, Kraków 2004
J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalne psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
E. Sim, Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002
K. Wojcieszek, Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002
Z. Gaś, Profilaktyka w szkole, (w:) B. Kamińska Kuśko (red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, Warszawa 1997
J. Grochulska, Agresja u dzieci i młodzieży, Warszawa 1993
K. Kmicik Baran, Młodzież i przemoc, Warszawa 12002
A. Kołodziejczyk, Agresja w szkole. Programy zapobiegania i przeciwdziałania agresji w środowisku szkolnym, (w:) K. Ostrowska (red.), Zanim w szkole, Warszawa 1996
M. Ryś, Systemy rodzinne, Warszawa 2001
Program uchwalony w dniu 18 października 2010 roku przez Radę Rodziców działającą w Gostynińskim Centrum Edukacyjnym w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego.
|
.........................................................................................
podpis przewodniczącego Rady Pedagogicznej
|
.........................................................................................
podpis przewodniczącego Rady Rodziców
|
na poczatek strony
Dodano przez: Webmaster Ostatnia modyfikacja: 2017.06.27 - 13:58 |