Szkolny Progam Wychowawczy
Do użytku wewnętrznego
Gostynin - 2011
Motto:
... Wychowywać to nie znaczy kształcić tylko rozum,
Lecz kształtować harmonijnie całego człowieka,
A więc także jego serce i charakter.
Wychowywać, to znaczy również
z pokolenia na pokolenie przekazywać wartości,
Które nadają życiu sens i wypełniają je treścią.
Przekazuje się je nie tylko słowami,
lecz przede wszystkim przykładem własnego życia...
Phil Bosmans
1. Wstęp
Szkolny Program Wychowawczy został opracowany w oparciu o:
Art. 72 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej,
Ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 nr 67 z późniejszymi zmianami),
Konwencję Praw Dziecka ONZ z 1989 roku,
Program polityki prorodzinnej państwa z 17 listopada 1998 roku,
Rządowy program Zero tolerancji dla przemocy w szkole,
Statut Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego.
2. Cele ogólne programu:
wychowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
kreowanie własnej osobowości i gotowość do samorozwoju,
komunikowanie się i współpraca z innymi,
kształtowanie świadomości ekologicznych i zdrowego stylu życia,
kultywowanie tradycji rodzinnych, własnego kraju i regionu oraz poznawanie, obyczajów innych narodów.
3. Sylwetka Absolwenta
Absolwent Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego powinien:
być przygotowanym do życia w społeczeństwie i w rodzinie,
umieć porozumiewać się i współpracować z innymi,
znać i szanować historię i tradycję narodową,
być przygotowanym do samokształcenia i podjęcia dalszej edukacji lub pracy zawodowej,
umieć żyć w atmosferze tolerancji, szacunku i godności dla siebie i drugiego człowieka, być kreatywnym,
być przygotowanym do życia w zintegrowanej Europie,
umieć dokonywać wyborów i ponosić ich konsekwencje,
być wrażliwym na piękno przyrody i mieć poczucie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego,
umieć posługiwać się nowoczesnymi środkami informacyjnymi przede wszystkim Internetem.
4. Sylwetka Wychowawcy
Wychowawca GCE:
wspiera indywidualny rozwój ucznia,
wdraża uczniów do pełnienia różnych ról społecznych,
jest autentyczny i ma poczucie własnej wartości,
wzbudza u uczniów ciekawość świata,
jest kreatywny,
inspiruje do podejmowania samodzielnych, twórczych działań,
motywuje uczniów do udziału w ich rozwoju,
wspiera uczniów w ich życiowych problemach,
nie unika sytuacji konfliktowych, potrafi je uzewnętrzniać i rozwiązywać,
buduje atmosferę tolerancji, wzajemnego szacunku, oczekuje poszanowania własnej godności i szanuje godność innych,
jasno formułuje swoje myśli, precyzyjnie określa swoje oczekiwania,
dba o własny rozwój,
jest specjalistą w swojej dziedzinie,
zna i przestrzega obowiązujące w szkole zasady,
organizuje wraz z zespołem klasowym życie kulturalne klasy i szkoły,
swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się z innymi.
5. Cele szczegółowe programu, zadania wychowawcze oraz sposoby ich realizacji
L.p. |
Cele |
Zadania wychowawcze |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Rozwój społeczny |
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za innych, za środowisko
- Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich i przestrzegania ogólnie przyjętych w społeczeństwie norm etyczno moralnych
- Wychowanie do postawy szacunku i tolerancji
- Uwrażliwianie i zachęcanie do działań na rzecz ubogich i niepełnosprawnych
- Zapobieganie patologii społecznej, podejmowanie działań prewencyjnych
- Przekazywanie i pielęgnowanie tradycji narodowych
|
- Działalność samorządu uczniowskiego i samorządów klasowych
- Lekcje wychowawcze - zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego, lekcje wosu, historii, biologii, geografii, języka polskiego
- Nauka języków obcych jako ważnych środków komunikacji społecznej
- Praktykowanie pracy w grupach, mniejszych zespołach na wszystkich lekcjach
- Realizacja Programu Profilaktycznego szkoły
- Wycieczki
- Uroczyste obchodzenie świąt i rocznic narodowych
|
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
|
2. |
Rozwój intelektualny |
- Wzbogacanie wiedzy szkolnej
- Uświadomienie wpływu kultury na kształtowanie własnej osobowości
- Kształtowanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej
- Wyzwalanie i kształtowanie zdolności twórczych
<-td>
|
- Lekcje i zajęcia pozalekcyjne
- Wykorzystanie nowoczesnych aktywnych metod oraz dostępnych pomocy naukowych
- Udział w olimpiadach i konkursach
- Udział w spektaklach, wyjściach do kina
- Wycieczki
|
Nauczyciele |
3. |
Rozwój emocjonalno moralny |
- Wychowanie do pracy nad sobą, prawdy i uczciwości, pracy i odpowiedzialności, szacunku dla drugiego człowieka
- Kształtowanie umiejętności gospodarowania czasem, organizacji pracy
- Rozwijanie postawy asertywnej
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami
- Wychowanie do równowagi emocjonalnej, umiejętności opanowania nastrojów i humorów
- Nabywanie umiejętności komunikowania się z innymi
- Kształtowanie twórczej postawy wobec życia eliminowanie patologicznych zachowań
- Stwarzanie poczucia bezpieczeństwa
|
- Konsekwentne egzekwowanie zobowiązań uczniów
- Wdrażanie do systematyczności poprzez systematyczne sprawdzanie prac klasowych i domowych
- Kształtowanie odpowiedzialności poprzez zlecanie funkcji społecznych w klasie i szkole
- Rozmowy indywidualne
- Zajęcia w grupach
- Procedury postępowania wobec uczniów sprawiających trudności
- Lekcje wychowawcze - zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
|
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
|
4. |
Rozwój fizyczno zdrowotny |
- Troska o zdrowie i rozwój fizyczny
- Stwarzanie możliwości sportowego współzawodnictwa
- Troska o higienę i bezpieczeństwo
- Przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom
|
- Propagowanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem indywidualnych możliwości ucznia
- Dbanie o higienę osobistą
- Respektowanie zasad dotyczących ubioru i wyglądu zewnętrznego
- Przekazywanie informacji o chorobach XXI wieku
- Monitoring wizyjny wykorzystywany wg. następujących zasad:
system monitoringu zainstalowany jest w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkole i na jej terenie,
system monitoringu wizyjnego ma służyć podejmowaniu działań o charakterze wychowawczym lub interwencyjnym np. wyjaśnianie przebiegu zdarzeń w celu ewentualnego zastosowania odpowiedniej procedury dyscyplinarnej,
zarejestrowany obraz wizyjny może być udostępniany za zgodą dyrektora szkoły,
zapis monitoringu wizyjnego obejmuje 90 dni.
- Realizacja Szkolnego Programu Profilaktycznego
- Filmy edukacyjne
- Pogadanki na lekcjach wychowawczych zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dostępny dla wychowawców poszczególnych klas w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
|
Dyrekcja
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
Pedagog szkolny
|
5. |
Świadomość ekologiczna |
- Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne
- Dbałość o środowisko naturalne
|
- Udział w akcjach ekologicznych
- Udział w konkursach ekologicznych
|
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
|
6. |
Edukacja czytelnicza i medialna |
- Zachęcanie uczniów do czytelnictwa poprzez różne formy pracy z tekstem
- Rozwijanie umiejętności korzystania ze środków audiowizualnych oraz technik informacyjnych
|
- Lekcje w czytelni
- Konkursy recytatorskie
- Tworzenie strony internetowej szkoły
- Aktualizacja gazetki szkolnej i wystroju pracowni klasowych
|
Bibliotekarze
Nauczyciele języka polskiego i informatyki
Wychowawcy klas
|
7. |
Zapoznanie z dziedzictwem kulturowym kraju i świata |
- Poznawanie tradycji narodowej
- Uczestniczenie w uroczystościach szkolnych, lokalnych z nią związanych
- Pogłębianie wiedzy na temat zjednoczonej Europy
|
- Wycieczki
- Czynne uczestnictwo w uroczystościach szkolnych i narodowych
- Filmy edukacyjne
- Lekcje historii, wos-u i lekcje wychowawcze zbiór scenariuszy lekcji wychowawczych dla wychowawców poszczególnych klas dostępny w bibliotece, świetlicy szkolnej i u pedagoga szkolnego
- Nauka języków obcych
|
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Wychowawca świetlicy szkolnej
|
8. |
Preorientacja zawodowa |
- Przygotowanie uczniów do prawidłowego wybrania kierunku studiów lub podjęcia pracy
|
- Lekcje przedsiębiorczości
- Udostępnianie informatorów maturalnych i na wyższe uczelnie
- Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy
|
Nauczyciel przedsiębiorczości
Pedagog szkolny
Dyrektor szkoły
|
Literatura:
M. Chomczyńska Miliszkiewicz, Polubić szkołę, WSiP, Warszawa 1995
M.,W. Grabowscy i in., Zanim wybierzesz, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa !998
M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych, Unus 1997
Program uchwalony przez Radę Rodziców działającą w Gostynińskim Centrum Edukacyjnym w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego.
|
.........................................................................................
podpis przewodniczącego Rady Pedagogicznej
|
.........................................................................................
podpis przewodniczącego Rady Rodziców
|
na poczatek strony
Dodano przez: Webmaster Ostatnia modyfikacja: 2017.06.27 - 13:58 |